هلدینگ مهاجرتی ویستا
شهرکرد سردترین مرکز استان در کشور
سومین یخبندان شدید زابل در ۶۰ سال اخیر

شهرکرد سردترین مرکز استان در کشور

امروز زابل در شمال سیستان و بلوچستان سردترین روز خود در ۱۵ سال اخیر را با دمای ۱۱.۲- درجه سلسیوس تجربه کرد که سومین یخبندان شدید این شهر در حدود ۶۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/بارش برف و باران و برودت هوا هم چنان در کشور ادامه دارد و به گفته مسئولان هواشناسی کشور شاهد تداوم بارش در نقاط مختلف کشور خواهیم بود.

آخرین وضعیت هوای استان کهگیلویه و بویراحمد تا روز سه شنبه

کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد آخرین وضعیت هوای این استان را تا روز سه شنبه تشریح کرد.

"ولی بهره مند" گفت: بررسی آخرین مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر نفوذ تدریجی سامانه بارشی طی امروز به جو استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اظهارکرد: بر این اساس علاوه بر ابرناکی، وقوع ناپایداری‌های جوی به شکل بارش برف و باران در برخی مناطق رگبار و رعد و برق گاهی تندباد لحظه‌ای مه و کاهش دید افقی مورد انتظار است.

سرپرست پیش بینی اداره هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: فعالیت این سامانه از امشب تا بعد از ظهر روز یکشنبه خواهد بود.

روز دوشنبه جو غالب در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش ابر پیش بینی می‌شود.

بهره‌مند تصریح کرد: سامانه بارشی دیگری از روز سه شنبه استان کهگیلویه و بویراحمد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته هواشناسی امامزاده جعفر با بیشینه دمای ۱۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر مارگون با کمینه دمای منفی ۵.۲ درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.

ماندگاری هوای سرد در آذربایجان شرقی/ بارش ادامه دارد

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، از ماندگاری هوای سرد و برودت هوا در استان و همچنین بارش در برخی از مناطق خبر داد.

محمد امیدفر، اظهار کرد: احتمال بارش در نواجی جنوبی و شرقی استان آذربایجان شرقی و همچنین ماندگاری هوای سرد در جو استان پیش بینی می‌شود.

وی در خصوص سردترین و گرمترین شهر استان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سراب با دمای ۲۲ درجه زیر صفر به عنوان سردترین شهر استان و کشور و همچنین ملکان با دمای ۵ درجه بالای صفر گرمترین شهر استان گزارش شده است.

امیدفر، در خصوص دمای هوای تبریز تصریح کرد: دمای فعلی تبریز ۶ درجه زیر صفر گزارش شده است که نسبت به روز گذشته یک درجه کاهش یافته است.

استقرار هوای سرد در خراسان شمالی تا پایان هفته

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی از استقرار هوای سرد در استان تا پایان هفته جاری خبر داد.

مهری هاشمی اظهار کرد: از یک شنبه هوا ابری خواهد شد و به تدریج بارش برف در ارتفاعات آغاز می‌شود.

وی افزود: از روز یک شنبه شاهد وزش باد و مه آلودگی در ارتفاعات نیز خواهیم بود.

هاشمی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته شهرستان فاروج سردترین نقطه را در استان داشته که دمای هوای آن به منفی ۱۷ درجه سانتی گراد رسید.

وی بیان کرد: طی این مدت دمای هوای بجنورد نیز به منفی ۱۴ درجه سانتی گراد رسید.

این مقام مسئول تاکید کرد: دمای هوا تا پایان هفته کمی بهبود پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، موج هوای سرد و کاهش چشمگیر دمای هوا در خراسان شمالی سبب افزایش مصرف گاز شده و ادارات و مجموعه‌های دولتی و نیمه دولتی طی امروز و فردا نیز به دستور استاندار، دورکار شده‌اند.

افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به حدی است که برای پایدار ماندن شبکه، گاز کل صنایع استان قطع شده است. براساس اعلام شرکت گاز، درصورتی که مصوبه دورکاری ادارت در استان اجرا نمی‌شد، گاز کل خراسان شمالی قطع شده بود و این بدین معنا است که مدیریت این موضوع در استان به درستی اتفاق افتاده است؛ اما کماکان از مردم انتظار رعایت الگوی مصرف وجود دارد که در این راستا پویش #هرخانه-یک_بخاری راه افتاده است تا به این موضوع کمک کند.

گردنه اسدآباد برفی همراه با تردد روان

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان اسدآباد از وضعت برفی و تردد روان گردنه اسدآباد خبر داد.

مسعود حبیبی، اظهار کرد: بارش برف از ساعت ۸ صبح امروز-شنبه ۲۴ دی‌ماه- در گردنه اسدآباد آغاز شده است و این بارش‌ها کماکان در این محور تا بعدازظهر امروز و فردا ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد در گردنه اسدآباد با زحمات همکاران راهداری روان و سطح جاده کاملاً سیاه بوده و خوشبختانه مشکلی در تردد خودرو‌ها وجود ندارد، بر رعایت نکات ایمنی در هنگام عبور از گردنه اسدآباد توسط رانندگان تأکید کرد و گفت: رانندگان و مسافران حتی الامکان از سفر‌های غیرضروری بپرهیزند و در هنگام مسافرت زنجیرچرخ، لباس گرم، تجهیزات ایمنی و وسایل گرمایشی با خود به همراه داشته باشند.

حبیبی با اشاره به آغاز طرح زمستانه شهرستان از ۱۵ آذرماه تا ۱۵فروردین ماه سال آینده همزمان با سراسر کشور افزود: در طرح زمستانه با احتساب نیرو‌های حجمی تعداد نیرو‌های راهداری به ۶۰ نفر شامل چهار اکیپ افزایش داشته که با دستگاه ماشین آلات برف روبی و خودرو‌های سبک، سنگین و نیمه سنگین خود در چهار راهدارخانه شهرستان شامل گردنه اسدآباد، محور چهاردولی و کلیایی و در مرکز اداره فعالیت دارند.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان اسدآباد در پایان یادآور شد: به منظور طرح زمستانه سال جاری اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان اسدآباد ۶۰۰۰ تن نمک و ماسه در انبار‌های خود برای برف روبی دپو کرده است.

برف و باران در راه‌های ۱۰ استان کشور

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام بارش برف و باران در جاده‌های ۱۰ استان کشور گفت که تردد در اکثر محور‌های مواصلاتی روان است.

سرهنگ احمد شیرانی، درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محور‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، همدان، قم، مرکزی و کرمانشاه هستیم. همچنین در برخی از محور‌های استان‌های بوشهر و ایلام نیز بارش باران گزارش شده است.

وی افزود: در همین راستا نیز رانندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از زنجیرچرخ در محور‌ها و گردنه‌های کوهستانی برف‌گیر الزامی است. رعایت فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز موضوع دیگری است که رانندگان باید در شرایط برفی و بارانی رعایت کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز گفت: ترافیک در تمامی محور‌های مواصلاتی به شکل روان در حال انجام است و تنها در آزادراه کرج – قزوین محدوده مهرویلا و آزادراه قزوین - کرج محدوده پل فردیس ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.

شیرانی درباره تردد‌های جاده‌ای نیز گفت: براساس اطلاعات دریافتی از سامانه‌های ترددشمار در شبانه‌روز گذشته تردد در محور‌های برون‌شهری، نسبت به روز قبل یک دهم درصد کاهش داشت. ساعات اوج تردد نیز بین ساعات ۱۶ تا ۱۷ و کمترین تردد نیز بین ساعات سه تا چهار بامداد انجام شده است. بیشترین تردد نیز به ترتیب از آزادراه کرج - تهران، آزادراه کرج - قزوین، آزادراه تهران - کرج، آزادراه قزوین - کرج و آزادراه قم - تهران انجام شده است.

وی درباره محور‌های دارای ممنوعیت تردد و انسداد نیز گفت: محور قدیم خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود. محور ریگان – ایرانشهر نیز تا اطلاع بعدی مسدود است. همچنین محور‌های پونل - خلخال، جاسک – بشاگرد، چاهان – زرآباد، لاسم - ارجمند، وازک - بلده، سروآباد – پاوه، شمشک - دیزین، سی سخت – پادنا، محورجدید هشتگرد – طالقان و گنجنامه - تویسرکان نیز تااطلاع ثانوی مسدود است.

بارش باران سه‌شنبه در بوشهر اوج می‌گیرد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان گفت: پیش بینی می‌شود که روز سه شنبه بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار باشد.

حسین مستانه شنبه ۲۴ دی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی که از دیروز وارد استان شده است تا سه شنبه فعال است. در این مدت در برخی ساعات بارش پراکنده باران، گاهی رگبار و رعد و برق، همچنین مه از پدیده‌های مورد انتظار است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که روز سه شنبه بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار باشد. همچنین امروز و فردا در برخی ساعات سرعت وزش باد‌های جنوبی روی دریا افزایش خواهد یافت.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر آسمان را ابری، همراه با غبار محلی، پدیده مه، در برخی نقاط بارش پراکنده باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی و عنوان کرد: جهت وزش باد بیشتر جنوب شرقی تا جنوب غربی با سرعت ۱۰ تا ۳۰ گاهی تا ۳۶ کیلومتر در ساعت و در فراساحل خلیج فارس ۱۶ تا ۴۴ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

مستانه ارتفاع موج دریا را ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر در برخی ساعات تا ۱۵۰ سانتی متر و در فراساحل مرکزی و شمالی ۹۰ تا ۱۵۰ گاهی تا ۱۸۰ سانتی متر اعلام و تصریح کرد: فردا در بندر بوشهر زمان جزر اول دریا ساعت ۰۶:۳۰، مد دریا ساعت ۱۳:۳۵ و جزر دوم ساعت ۱۹:۲۵ خواهد بود.

دمای دیزین به منفی ۲۲ درجه سانتیگراد خواهد رسید

مدیرکل کل هواشناسی البرز از ادامه روند کاهشی دما طی سه روز آینده خبر داد و گفت: طی این مدت میانگین کمینه دما در دیزین به منفی ۲۲ و در طالقان به منفی ۱۲ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

آرش بهاروند احمدی اظهار کرد: امروز شنبه (۲۴ دی)، آسمان البرز نیمه ابری تا ابری است و در برخی ساعات احتمال بارش پراکنده برف به ویژه در ارتفاعات وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی نشان می‌دهد این وضعیت تا سه روز آینده ادامه دارد.

وی توضیح داد: طی این مدت شاهد ادامه روند کاهش دما در اکثر مناطق استان هستیم به طوری که میانگین کمینه دما در ارتفاعات دیزین به منفی ۲۲ درجه و در طالقان هم به منفی ۱۲ درجه زیر صفر می‌رسد.

این مسئول تاکید کرد: میانگین کمینه دما در سایر نقاط استان هم به پنج درجه زیر صفر می‌رسد.

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: طی سه روز آینده میانگین بیشینه دما هم بین صفر تا چهار درجه بالای صفر متغیر است.

بهاروند احمدی اضافه کرد: طی این مدت شاهد افزایش غلظت آلاینده‌های هوا، یخبندان صبحگاهی و عصرگاهی در اکثر مناطق استان هستیم.

سومین یخبندان شدید زابل در ۶۰ سال اخیر رقم خورد

امروز زابل در شمال سیستان و بلوچستان سردترین روز خود در ۱۵ سال اخیر را با دمای ۱۱.۲- درجه سلسیوس تجربه کرد که سومین یخبندان شدید این شهر در حدود ۶۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، پیش از این سردترین دمایی که ایستگاه هواشناسی زابل ثبت کرده به سال ۱۳۵۰ بر میگردد که دماسنج این ایستگاه تا ۱۲- درجه سلسیوس پایین رفت.

به طور کلی در حدود ۶۰ سال اخیر تنها سه بار کمینه دمای هوا در زابل سردتر از ۱۱- درجه سلسیوس شده است که به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۰ با دمای ۱۲-، ۱۳۸۶ با دمای ۱۱.۹- و سال ۱۴۰۱ با دمای ۱۱.۲- درجه سلسیوس سردترین دما‌های این شهر از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی تا کنون است.

امروز زاهدان نیز سردترین روز خود در پنج سال اخیر را تجریه کرد و کمینه دمای هوای آن به ۱۱.۱- درجه سلسیوس رسید که سردترین روز این شهر از آذر سال ۱۳۹۶ تا کنون است.

شهرکرد سردترین مرکز استان در کشور

معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات جوی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش‌های شب گذشته در برخی مناطق استان، گفت: از ساعات عصر امروز همچنین امشب سامانه بارشی موجود در استان به تدریج غالب مناطق را دربرمی‌گیرد و موجب وقوع بارش به ویژه به صورت برف در اکثر مناطق خواهد شد.

معصومه نوروزی درخصوص وضعیت جوی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با ورود یک سامانه بارشی ضعیف به استان از شب گذشته شاهد وقوع بارش‌های پراکنده به صورت برف در مناطق کوهرنگ و بازفت بودیم، پیش‌بینی می‌شود صبح امروز نیز این بارش‌ها به صورت پراکنده تداوم داشته باشد.

معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات جوی هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: از ساعات عصر امروز همچنین امشب سامانه بارشی ذکر شده به تدریج غالب مناطق استان را در برمی‌گیرد و موجب وقوع بارش به ویژه به صورت برف در اکثر مناطق خواهد شد، شدت فعالیت این سامانه در منطقه کوهرنگ بیش از سایر مناطق پیش‌بینی می‌شود و در نواحی شرقی استان مانند شهرکرد، بروجن و سامان ضعیف خواهد بود.

وی با بیان اینکه شدت بارش‌های این سامانه نسبت به سامانه بارشی قبلی ضعیف‌تر است، ادامه داد: شدت فعالیت این سامانه بارشی طی امشب تا اواسط وقت فردا پیش‌بینی می‌شود، اما در ساعات بعد از ظهر روز یکشنبه از شدت آن کاسته شده و به تدریج از چهارمحال و بختیاری خارج می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای صبح روز دوشنبه کاهش نسبی دمای هوا و همچنین وقوع پدیده مه در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری انتظار می‌رود، صبح امروز نیز شهرکرد با کمینه دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد به عنوان سردترین مرکز استان در کشور به ثبت رسید.

 

منبع: فرارو
EXNOVIN
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.